کد خبر: 46518

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مشکلات نرخ دلار مرتبط با FATF نیست، ما درگیر منابع هستیم/ 18 میلیارد دلار حداقل برآوردی است که روحانی با ارز 4200 تومانی به‌باد داد

طغیانی گفت: بخشی از منابع ما در برخی کشورها اعم از عراق، کره شمالی، چین و... قفل است که نه به‌دلیل FATF بلکه به‌دلیل تحریم‌های ثانویه آمریکاست که عملا مبادلات مالی ما را دچار مشکل کرده، از این رو مرتبط کردن نرخ دلار به موضوع FATF آدرس غلط دادن است.

به گزارش «فرهیختگان»، مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس است. این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی شرایط افزایش نرخ دلار پرداخته و معتقد است بخشی از منابع ما در برخی کشورها اعم از عراق، کره شمالی، چین و... قفل است که نه به‌دلیل FATF بلکه به‌دلیل تحریم‌های ثانویه آمریکاست که عملا مبادلات مالی ما را دچار مشکل کرده است. مشروح این گفت‌وگو در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

با توجه به افزایش صعودی قیمت دلار، حسین موسویان اخیرا مطلبی را منتشر کرده‌ مبنی‌بر اینکه دلیل رسیدن نرخ دلار به 30 هزار تومان ناشی از این است که ایران شرایط FATF را نپذیرفته و به آن ملحق نشده است، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

افزایش نرخ دلار هیچ‌ربطی به FATF ندارد، بلکه مساله عرضه ارز در سامانه و تنگناهایی است که در صادرات غیرنفتی داریم، یعنی چه در ایام کرونا و چه بعد از برطرف شدن آن همچنان مشکلات صادرات غیرنفتی پابرجا بود.  البته در هفته‌های اخیر و شاید در یکی، دو ماه گذشته وضعیت کمی بهتر شده ولی به این معنا نیست که مشکل برطرف شده است.

  بحث FATF زمانی در نرخ دلار موثر بود که ما می‌خواستیم با بانک‌های دنیا کار کنیم

این مشکلات فزاینده حوزه ارز چگونه بروز کرده است؟

وقتی عرضه در سامانه‌های ما اعم از نیما و... کم باشد، معمولا فشار درحوزه حواله وارد می‌شود، از این رو ما در بحث حواله مشکلات زیادی داریم، لذا بحث FATF برای زمانی است که بخواهیم با بانک‌ها در دنیا کار کنیم.

درواقع این مشکل وقتی ایجاد می‌شود که منابعی را در کشورهای مختلف داشته باشیم و بخواهیم به شکل بانکی مبادله انجام دهیم و پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های FATF شامل پیوستن یا نپیوستن در تعاملات مالی اختلال ایجاد می‌کند، بنابراین صورت مساله این‌گونه است.

  مشکلات نرخ دلار مرتبط با FATF نیست، ما درگیر منابع هستیم

این درحالی است که هیچ‌یک از مواردی که اکنون بیان شده یا مشکلات و تنگناها مرتبط با FATF نیست و بیشتر درگیر منابع است، چراکه منابع ما دچار مشکل هستند.

البته یک نکته وجود دارد که بخشی از منابع ما در برخی کشورها اعم از عراق، کره شمالی، چین و... قفل است که نه به‌دلیل FATF بلکه به‌دلیل تحریم‌های ثانویه آمریکاست که عملا مبادلات مالی ما را دچار مشکل کرده، از این رو مرتبط کردن نرخ دلار به موضوع FATF آدرس غلط دادن است.

  عملکرد بانک مرکزی در سال‌های 96 و 97 در بحث نرخ ارز قطعا موثر بود

وضعیت فعلی ناشی از کرونا و مدیریت تیم اقتصادی دولت روحانی چه میزان در نرخ دلار موثر بوده است؟

عملکرد بانک مرکزی در سال‌های 96 و 97 در بحث نرخ ارز قطعا موثر بود، چراکه برخی از این سیاست‌ها کوتاه‌مدت نیست.

منابع ارزی که در سال 96 و 97 توسط بانک مرکزی، سیف و دوستان ایشان در بانک مرکزی نابود شد با سیاست‌هایی که در بحث صادرات و جدی نگرفتن صادرات غیرنفتی و رفع منابع و گلوگاه‌ها در 6، هفت سال اخیر توسط وزارت صمت شاهد بوده‌ایم، قطعا روی نرخ ارز امروز موثر بوده است.

مسائل ارزی و چیزهایی که اکنون با آنها مواجه هستیم مسائل کوتاه‌مدتی نیست که بگوییم در این دو هفته سیاستگذاری غلط برای آن انجام شده، این سیاستگذاری‌های بعضا یکی، دو ساله است.

  18 میلیارد دلار حداقل برآوردی است که روحانی با ارز 4200 تومانی به‌باد داد

18 میلیارد دلار حداقل برآوردی است که دولت دوازدهم روحانی در سال 96 و 97 با ارز 4200 تومانی به باد داد و اصرار غلط او بر این سیاست نادرست که خود ما نیز شاهد آن بودیم که افراد به‌شکل رایگان به کشورهای همسایه مسافرت می‌کردند، بنابراین این مسائل آثار خود را در اقتصاد به‌جا می‌گذارد.

  بانک مرکزی در سال‌های 97-96 دچار سوءمدیریت‌های جدی بوده است

برای عبور از بحران ارزی فعلی چه پیشنهادی دارید؟

اینکه فکر کنیم در یکی، دو ماه باید چه کار کرد، شاید همتی و تیم او بگویند ما سعی کردیم آن چیزی که در یک‌سال در اختیار داشتیم، هدر ندهیم و از این نظر سیاست‌های بانک مرکزی در بحث ارزی اگرچه سیاست‌های سختگیرانه است ولی تاحدی قابل‌توجیه است. اما درمورد دولت روحانی قطعا این‌طور نیست، چه در وزارت کشاورزی، چه در وزارت صمت و چه در بانک مرکزی به‌ویژه در سال‌های 97-96 سوءمدیریت‌های جدی وجود داشت.

  باید 1.5 میلیارد دلار هزینه کنیم تا گندم وارد شود

در بحث نهاده‌های دامی که اکنون برای آن هزینه می‌کنیم، سیاست‌های غلط جهاد کشاورزی باعث شده از سال 92 وابسته‌تر شویم. ما فقط امسال 1.5 میلیارد دلار گندم وارد کرده‌ایم و به‌خاطر اینکه سال گذشته در بحث تعیین قیمت خرید تضمینی گندم سیاست غلطی درپیش گرفته شد، عملا کشاورزان از کاشت گندم منصرف شدند، بنابراین درحال‌حاضر باید 1.5 میلیارد دلار هزینه کنیم تا گندم وارد شود.

در وضعیت فعلی مجلس تلاش کرده طرح‌هایی که در دستورکار قرار می‌گیرد بیشتر مشکلات معیشتی مردم را حل کنند. البته مواردی که خارج از این محدوده بوده، معدود است و براساس نیازهایی که نمایندگان براساس حل مسائل حوزه انتخابیه خود دارند، شکل گرفته است.

 

اخبار مرتبط:

 

مرتبط ها